Kasık Fıtığı(Inguinal Herni) Ameliyatları — Laparoskopi Yöntemi

Edit:Bu yazıyı okuyan bazı okurlar bana e-posta ile ulaşarak bazı sorular sordu. Bu konuda sorularınız varsa yorum kısmına yazabilir ve diğer arkadaşların da görmesini sağlayabilirsiniz.

 

2012 yılı garipliklerle geçiyor. 2012’nin bana göre iyi mi , kötü mü olduğunu şu an ben bile bilmiyorum.

Son günlerde kasık bölgemdeki hafif yumruluktan dolayı genel cerrahide muayene oldum. Doktorumuz tereddütsüz “Kasık Fıtığı” teşhisini koydu. İçinde kan tahlili, röntgen, EKG, anestezi olan bir rota kartı verdi. Bir gün önce iftarımı salata ile yapıp, ramazan boyunca ilk defa kabak çekirdeği eşliğinde film seyretmiştim. Bunun üstüne ramazan ayının ilk sahur firesini o gün verdim. O gün hastaneye gideceğimi biliyor ama bir takım tahliller istenmez, o gün dayanabilirim diye oruca niyetlendim(Kabak çekirdeğin tuzlu yapısıyla). O gün doktor da tahlilleri istediğinde yıllardır gelişi güzel soran soruyu  “Kan vermek orucu bozar mı?” kendime sormaya başladım. Hastane koridorunda “Hastane imamı” tabelası gören ve “hastanede imam mı olurmuş” diyen ben direkt olarak imamdan bu sorunun cevabını aldım. Serum,kan almanın orucu bozduğunu öğrenmiş oldum.

O gün analizlerden sonra 22 Ağustos gününe ameliyat günü aldım. Yıllık izne çıktıktan sonra Uludağ Üniversitesi Spor hekimliğine gittim. Amacım kapalı ve açık ameliyatların avantaj ve dezavantajlarını öğrenmek, spor hekimliğindeki doktorlara bu fıtığı onaylatmak olacaktı. Spor hekimliği yine çok fazla yardımcı olamadı ama fıtık teşhisini onayladılar. Bu arada ben de üniversitede ameliyatların kapalı yani laparaskopik yöntemle yapıldığını öğrendim. Kapalı ameliyatın avantajlarını araştırmış ve en uygunu bu ameliyat tipi olacağına karar vermiştim ama üniversiteden sadece muayene için 2 hafta sonrası vermesi nedeniyle planlarımı değiştirdim. Üniversiteden aile hekimime , devlet hastanesine giderek bilgiler aldım. Devlet hastanesinde yapılan ameliyat da açık ameliyat olduğunu yine ameliyata giren bir doktordan öğrendim.

Yıllık iznimin 3.gününde özel bir hastaneye gidip bilgi aldım . Özel hastaneye gitme sebebim ;

1)  Bu bir karın içi basınç değişiminden dolayı zorlanma , zar yapısının zayıflığı ise sol tarafta olma endişesi idi.

2)  Kapalı ameliyatın başarılı şekilde yapılması (üniversitede genç asistanlar yapabiliyormuş)

3)  Okuduğum, araştırdığım bilgilerin bir genel cerrah tarafından da bana iletilmesi olacaktı.

Muayene ve ultrason  sonucu sol tarafta 12mm,sağda 20mm bir açıklık olup kapalı ameliyatın olmasına karar verildi.

Özel hastanenin para odaklı olması karşısında sizleri bilgilendirmesi , net bir teşhis koyması daha önemli hale geliyor. Blogu okuyup fiyatlar hakkında bilgi edinmek isteyenler için bilgi vereyim .

Tarih : 15 Ağustos 2012

Hastane kabul ve giriş muayene : 39TL (12 TL devlete ödeniyor)

Ultrason : 50 TL

Tek taraflı Kasık Fıtığı Ameliyatı : 2200 TL (Sanırım 1100 TL SSK ödüyor)

Çift taraflı Kasık Fıtığı ameliyatı : 3300 TL (1650 TL ben ödeyeceğim , 1650 SSK karşılayacak(%50 ise)

Çift kişilik yatak : 100TL (1 gece)

Yaklaşık 1800 TL sizin cebinizden çıkıyor (SSK’nız varsa)

Araştırma sonucu devlet ve üniversitedeki memur zihniyetindeki doktorların iyice duyarsızlaştığını gördükçe bu paranın tam yerinde kullanıldığını düşüneceksiniz. Umarım ameliyat da başarılı geçer sorunsuz 6-7 haftayı atlatır, sahalara dönebilirim.

Devlet hastanesinde 22 Ağustos’ta tek taraflı açık ameliyat olsaydım , hem ağrı sızım 1-2 hafta sürecek hem de sol tarafımdaki 12mm için bir daha ameliyat olmak zorunda kalacaktım. Siz siz olun bana önerilen gibi birkaç doktora çıkınız.

Edit : Cuma günü ameliyatım yaklaşık 2 saate yakın sürdü. Genel anestezi yapıldı.Ameliyat öncesi sol kolumda 4 kez damar yolu bulma girişimi 2 hemsşireyle sağlanamadı.5.kez sağ koldan damar yolu bulunabilidi.Özel hastanenin hemşirelerinin bu düzeyde olması , sağlıklı olmama rağmen damar yollarının görülmeme bahnesine sığınmaları  sağlık sisteminin özelde de tartışılır düzeyde olmasına işaret ediyor.

Ameliyat sonrası göğüs bölgesine  hatta boyun seviyesine kadar olan ağrının sebebi , ameliyat sonrası doktorumun yanındaki doktorun “13 seviyesinde yapsaydın, bu ağrılar olmazdı…”  (aslında işin özü ameliyatda karbondioksit gazının verilmesiyle iç taraftaki onarımları kamerayla görebilmek için ,fakat ogaz olması gerekenden fazla verilmiş) demesinden bir ölçü ayarının olmadığını öğrenmiş oldum. Şu an genel ağrılar var , o ağrıları atlatıp esas olan kasık bölgesi tamirinin iyileşmesini bekleyeceğim.

Edit: Ameliyattan tam 1 hafta 1 gün geçmesine rağmen Co2 gazının etkisi geçmedi.Dikişler alındı fakat ağrılar devam ediyor.

Şimdi de  öğrendiğim sizlerin de merak ettiği kasık fıtık hakkında bilgiler vereyim.

FITIK nedir?

FITIK, anatomik  yapının bozulması ile doku veya organların normal yerinden başka bir alana yer değiştirmesidir. Vücudun hemen hemen  her  bölgesinden  fıtık  oluşabilmektedir.

Fıtık  dendiğinde  insanların  ilk anda  aklına  gelen  karın  duvarı  fıtıklarıdır. Karın  duvarı  fıtıkları  başlıca;

1) Kasık fıtık

2) Femoral  fıtık

3) Kesi yeri fıtık

4) Spiegel fıtık

5) Göbek fıtık

6) Epigastrik  fıtık
Bunlar içinde,   kasık  bölgesi  fıtıkları   tüm  fıtıkların  % 75’ini  oluşturmaktadır.

Kasık  fıtıkları  erkeklerde  kadınlardan 25  kat  daha  fazla  görülmektedir.

Başlangıçta bu video yazının devamı için anlaşılır kılacaktır:

Fıtık Sebepleri

1-)  Obezite ( Şişmanlık )
2-)  Kronik öksürük ( Bronşit, Astım )
3-)  Ağır  kaldırma ( Fiziksel zorlanma )
4-)  Kronik kabızlık
5-)  Karın içi  sıvı  birikimi
6-)  Ventrikülo-peritoneal şant
7-)  Periton diyalizi
8-)  Kronik  Obstrüktif  Akciğer  Hastalığı
9-)  Ailede  fıtık  öyküsü  olması . . .

KASIK FITIĞI (İNGUİNAL HERNİ) NEDİR?

Kasık fıtığı, kasıkta (inguinal bölgede) karın duvarına ait zar yapılarının zayıflığı veya yırtılmasıdır. Kasıkta bir yumuşak doku şişliği şeklinde kendini gösterir. Şişlik öksürme, ıkınma veya ağır kaldırma gibi karın içi basıncı artıran durumlarda daha belirgin hale gelir.

Sabahları genellikle kaybolan şişlik, gün içinde ayaküstü dolaştıkça yeniden ortaya çıkar. Şişlikle beraber ağrı da olabilir ama bu şart değildir. Bazı fıtıklar şişlik ve ağrı olmaksızın tesadüfen tespit edilebilir.

 KASIK FITIĞININ TEDAVİSİ NEDİR?

Cevabım net : Kasık fıtığında geçerli tek tedavi seçeneği ameliyattır.       

TEDAVİ EDİLMEYEN FITIĞIN TEHLİKESİ VAR MIDIR?

Bu sorunun cevabı önemli.

Maalesef evet. Zaman geçtikçe onarılması gereken alan büyüyecektir. Bazı fıtık tiplerinde sarkma zamanla torbaya inecek, torbada giderek artan şişliğe yol açacak ve ameliyat nispeten zorlaşacaktır.Şişlik içinden sarkan kısım çoğu zaman bir ince bağırsak parçasıdır. Sarkan kısım sıkışabilir(inkarserasyon deniyormuş). Uzun vadede her üç hastadan birinde bir sıkışma atağı olması beklenir.Sarkmanın sıkışıp kalması durumuyla karşı karşıya kalırsanız, sırt üstü, baş aşağı eğimli (vücudunuzun baş tarafı ayak tarafına göre daha aşağıda olacak şekilde) yatarak istirahat edin. Ses, ışık, kalabalık gibi uyaranların az olduğu, nisbeten sakin bir odada derin derin nefes alıp vererek gevşemeye çalışın. Kasık üzerine nazikçe basınç uygulayarak şişliği karın içine doğru göndermeye çalışın. Eğer bu mümkün olmuyorsa 1-2 saatten uzun süre beklemeniz tehlikelidir. Lütfen bir genel cerrahi uzmanına başvurun.

HANGİ ANESTEZİ YÖNTEMİ TERCİH EDİLİR?

Ameliyat için; tümüyle uyutma – (narkoz – genel anestezi), belden iğne yapılarak belden aşağısını uyuşturma (spinal anestezi) veya doğrudan ameliyat bölgesine iğne yapılarak o bölgeyi uyuşturma (lokalanestezi) yöntemleri kullanılabilir.Fıtık ameliyatı olacak hastalara öncelikle önerdiğim belden iğne yapılarak belden aşağısının uyuşturulması (spinal anestezi) yöntemidir.Ben de bu yöntemi seçtim. Bu yöntemde hasta ameliyat esnasında uyanıktır, sadece belden aşağısını hissetmez. İsterse müzik dinleyip, sohbet edebilir. Ayrıca ameliyat sonraki ilk 2-3 saatte de ağrı hissetmeyeceğinden en korktuğu dönemi en konforluşekilde geçirmiş olur. HANGİ AMELİYAT TÜRÜ DAHA ÇOK TERCİH EDİLİR?

Dünyada en yaygınolarak tercih edilen kasık fıtığı ameliyat yöntemi; AÇIK – YAMALI  – GERİLİMSİZ (Lichtenstein) fıtık onarımı ameliyatıdır.Ameliyat kapalı (laparoskopik) teknikle  yapılabilir. Ancak laparoskopi, başka pek çok hastalığın ameliyatında açık ameliyatlara göre önemli üstünlükler sağlarken, fıtık ameliyatında ameliyat süresi ve maliyet açısından dezavantajlıdır.Fakat teknolojinin gelişmesiyle birlikte özellikle hastaların konfor , kozmetik açıdan hastaya yarar sağlarken doktora da çok kolaylık sağlamaktadır.Hastada tekrarlamış fıtık veya iki taraflı fıtık olması laparoskopi için tercih nedeni olabilir ki benim ameliyatın olmazsa olmazlarından biridir.Kısa bir video sunumu :Kapalı ameliyat :LaparoskopikAçık ameliyat ise :Açık AmeliyatKapalı ameliyatın ayrıca avantajları ;  3 ayrı  mini  kesi nedeniyle  daha az ağrılı, daha konforlu ve  daha estetik bir  ameliyattır. Daha erken normal  hayata  ve  işe dönüş gerçekleştiğinden  tercih  edilebilecek  bir  ameliyattır.Mutlaka  genel  anestezi gerektirmesi, özel bir yama ve özel el aletleri  nedeniyle  maliyetin %50 kadar artması en önemli  dezavantajlarıdır. Peki bu bölgelere konan yama çeşitlerini biraz inceleyelim.

Yama Çeşitleri

Yamalar  birçok maddeden yapılmış olmakla   birlikte,  cerrahlar  sıklıkla  sentetik  ve  örgülü materyalleri  kullanmaktadırlar. Polipropilen, Polyester, PoliTetraFloroEtilen  ( P T F E ) üretilen   yamalarda  en sık  kulanılan  sentetik  maddelerdir.

Kullanılan  yamalarda istenilen optimum   özellikler  ise  güçlü  yapıları yanında esnek, ince  ve dokuya  uyumlu  olmalarıdır.  Yamalar hem  gerilimsiz fıtık onarımlarında  hem de  laparoskopik  ameliyatlarda  günümüzde  altın  standart  olarak kullanılmaktadır.

Her ne kadar  yıllar içinde yüzlerce yama çeşidi ve  markası türemiş  olsa da , asıl  önemli  olan  cerrahın  hastası  için  en  uygun  yamayı,  zayıflamış yada  fıtıklaşmış alan  üzerine doğru  tekniği  uygulayarak tesbit  etmesidir.

Yamalar  şekillerine göre  3 boyutlu ( 3D ) veya  tek kat (Flat ) olarak sınıflanabilir.

Yada içerdikleri materyallere göre sentetik yamalar ( polipropilen, polyester, PTFE vs ) veya   biyolojik yamalar ( insan doku kültürlerinden yada hayvansal dokulardan elde edilen yamalar) olarak adlandırılır.

Değişik fıtık türlerinde  Çift Katman (Dual Layer) yamalar  da  kullanılabilmektedir.

Kullanım özellikleri ve kullanım bölgeleri dikkate alındığında  hastalar  tarafından daha  kolay  tolere  edilebilen  çok ince ve çok hafif (Ultra-light) yamalar da yine son yıllarda kullandığımız yama türleridir.

Umarım yararlı bir yazı olmuştur.

10 Responses to Kasık Fıtığı(Inguinal Herni) Ameliyatları — Laparoskopi Yöntemi

  1. Murat Yılmaz diyor ki:

    Merhaba,
    Bende kasık fıtığı ameliyatı olacağım fakat kapalı ve açık yöntem konusunda kararsız kalmış durumdayım.
    Şu anda tekrar kasık fıtığı ile ilgili bir sıkıntı yaşadınızmı ?
    Ayrıca antremanlarınızı bir etkiledimi.

    • sdteser diyor ki:

      Merhaba ,

      Eğer rahatsızlığınız çift taraflı ise kapalı , tek taraflı ise açık veya kapalı tercih edilir. Doktorların görüşü önemli. Şu an herhangi bir rahatsızlığım yok , koşularım daha verimli geçiyor.

  2. Rainbird diyor ki:

    Geçmiş olsun, ben de göbek fıtığından olacağım, yama çeşitlerine göre uçuşa engel teşkil edeni var mı diye araştırırken çıktı sayfanız. Cevabım burda olmasa da ilk ağızdan detaylı tecrübe aktarımı için teşekkürler, umarım hiç tekrarlamaz.

    • sdteser diyor ki:

      Ameliyat olduğum dönemde böyle bir görüşme hiç yapmamıştık. Doktor yönetici olarak bir yerde çalıştığımı biliyor . Oyle ayrı bir husus olsa sorarlar veya özellikle uyarırlardı diye düşünüyorum. Ameliyat sonrası sadece 1 uçuş yaptım ama hiçbir sorun olmadı. Yıllardır da koşuyorum , problem yaşamadım. Siz bilgiyi bir yerden aldıysanız doktorunuza yine de sorunuz. Bu arada geçenlerde bir haberde Türk yapımı yama çeşitleri yapıldığını öğrendim , açıkçası sevindim.

  3. Asım Karsçakar diyor ki:

    İyi günler, çok detaylı bilgi vermişsiniz teşekkürler…bendede kasık fıtığı çıktı.Siz hangi özel hastanede oldunuz ? Ben SGK lıyım ve galiba her özel hastanenin anlaşması yok. Acıbademi düşünüyorum…Bilgilendirebilirmisiniz lütfen ? teşekkür ederim

  4. kazim kosker diyor ki:

    hangi hastanede ameliyatinizi oldunuz acaba ogrenebilirmiyiz

  5. ömer diyor ki:

    Merhaba ben 20 yaşındayım sağda kasık fıtığı var bende ameliyat olmayı düşünüyorum ama ameliyat sonrası kısır olur mu bu çok düşündürüyo ne yapmayalım sizce

    • sdteser diyor ki:

      Omer ,
      Ben doktor degilim , muhendis yoneticiyim.Bu ameliyatin kisirlikla uzaktan bile iliskisi yok. Muayene olarak bir hekimin tavsiyesini dinle ve her iki tarafa baktirarak kapali/acik kararini birlikte verin.

Bir Cevap Yazın

RunBursa

" Koş Bursa "

Traveller Goat | Gezgin Keçi

Traveller Goat's Fancy Land

okarakaya

Özge Karakaya Akyüz

Uzun Patika

Can Berk, spor ve yaşayarak öğrendiğim/öğrettiğim şeyler hakkında bir blog

Duygu | kurgusaldönüşüm

''Bütün bu yazdıklarım belirli bir anlamda, anlamsız ''

Hayata Dair...

Hayata Dair...

Prakkypedia

Corporate communications + Public Relations Adelaide

BİLİMSEL FELSEFE

KARANLIĞA MEŞALE

Mind Hacks

Neuroscience and psychology news and views.

MİNİKLER VE ANNELERİ

ANNE-ÇOCUK EĞİTİM BLOĞU/Çocuk ve eğitime dair...

yaz-gi

Kişisel Gelişim, Girişimcilik Hikayeleri ve hayata dair herşey - Meral Varuy

Sedat Eser

Hayata dair...

TED Blog

The TED Blog shares interesting news about TED, TED Talks video, the TED Prize and more.

Max Dunbar

'Fiction is the truth inside the lie, and the truth of this fiction is simple enough: the magic exists'

